Uppdatering

Nu var det ett tag sedan jag skrev, men med tanke på hur fullt upp det var förra veckan hoppas jag att ni har överseende.

Mycket både roligt och tråkigt har hänt sedan sist men jag väljer att koncentrera mig på det positiva.
Vips och Pysmys har bildat grupp! Eftersom vi har så många hanar runt 1-års åldern är risken att leken blir för intensiv i grupperna, så därför har vi tidigare haft svårt att hitta rätt rumskompis till Pysen. Därför blev vi jätteglada över att de funkade, både för Pysens och Vips skull.
image69


Nya hundar har vi ju också fått, som Carolin redan skrivit- två tikar så att dagiset blir lite mer jämställt (något jämO säkert skulle uppskatta;P ). Josie kom in med en lite försiktigare attityd, men hittade snabbt sin plats på dagiset och anpassade sig väldigt bra. Emmie kom in med en riktig labradorattityd-allt och alla är snälla och roliga. Hon och Josie sitter tillsammans ( och WIlma är med de dagar hon är här) och verkar trivas.

Sen vill vi också passa på att tacka Simbas och Pysens ägare för alla leksaker (och skålar från Pysens ägare)de skickat med. De hundar som har suttit ensamma har verkligen uppskattat det. Filip är nog den hund som uppskattade dem mest. Han fick leka lite med en gosedjurskoala och blev överlycklig och dagen efter när han kom på morgonen sprang han direkt till lådan den låg i.

Det var en liten uppdatering på vad som hänt sedan sist.

Tips:
Som rolig aktivering på promenader (Svea älskar det iallafall) kan man träna in markering av brunnslock.
Jag tränade in det genom att använda klicker (förstärk gradvis från att hunden tittar däråt till att hunden t.ex. sätter sig på locket), men det går ju såklart också att träna in det genom att locka hunden. En totalt onödig övning som gör promenaden till ett samarbete! Var tvungen att nämna den på bloggen för jag tycker det är ett exempel på en väldigt rolig aktiveringsövning.

image70


 Carolin tipsar också om att smeta mjukost på träd  Jättelätt och roligt för hunden! Framför allt så är det enklare för oss människor än att försöka hitta träd där man kan gömma hårda godisar i barken. Mjukost kan man smeta på alla slags träd och buskar.

image71


/Yasmine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0